Öppet Tre: Roland Keijser Kvartett

Under rubriken Öppet presenterar Caprice en relativt outforskad period av svensk kreativ och experimentell musik från 1960- och -70-talen.

I Sverige var det sena 1960-talet och det tidiga 1970-talet en mycket rik period av musik, allt från fri-jazz till senare kallad world music. Det besynnerliga är att det trots alla livespelningar endast var ett fåtal som gavs ut på skiva. En del av inspelningarna sparades lyckligtvis och det är dessa som Caprice i samarbete med saxofonisten och improvisationsmusikern Mats Gustafsson som kurator och Roger Bergner, forskningsarkivarie på Svenskt visarkiv, har utforskat för att presentera sedan länge ohörd musik.

Öppet Tre presenterar Roland Keijser Kvartett, som var verksam under en kort och intensiv period i slutet av 1960-talet. Kvartetten skulle snart genomgå personella förändringar och omformas till det idag mera välkända bandet Arbete & Fritid. Under samma period spelade Roland Keijser med ytterligare ett känt band, Gunder Hägg, som så småningom kom att bli Blå tåget.

Öppet Tre beskriver en intressant brytpunkt mellan dåtidens jazz och vad som komma skulle, där kvartetten visar upp en otroligt fräsch öppenhet mot olika influenser som till exempel amerikansk frijazz á la Albert Ayler och Don Cherry, men även influenser från minimalistiska tonsättare, och i vissa stunder hörs små stråk av klassisk Dixieland-jazz. Allt tonsatt av Keijser med stor plats för frihet och improvisationer.

Mats Gustafsson: ”Sensationella arkivfynd med en klassisk svensk jazzgrupp /…/ som sökte i många musikaliska ryggsäckar samtidigt. Jazz, folkmusik, nutida musik, improviserad musik, rock och minimalism. Den kreativa musikaliska mix som skapades i dessa inspelningar från 1968 och 1969 har varken förr eller senare kreerats, vare sig i Sverige eller internationellt. Aldrig tidigare utgivet material som är hårresande spektakulärt i sin form och utförande.”

Vidare säger Mats Gustafsson: ”Roland Keijser valde sin egen parallella väg, där framför allt den svenska folkmusiken fick stor betydelse. Men aldrig utan musikaliska instick av musik från Balkan, Afrika eller Asien. Allt var ju möjligt. Det hörs i musiken.”

I denna produktion har vi samarbetat med slagverkaren Raymond Strid, som spelade mycket med Keijser och har gjort urvalet till detta album.

Avslutningsvis några ord från musikern Thurston Moore, som lyssnat på detta album:

An astounding lost document of creative radical Jazz action presaging the Swedish golden age of experimental folk, prog and beyond, from Arbete & Fritid to Gunder Hägg to G.L. Unit. This is a holy grail diamond”.

– Thurston Moore